رکورد تاریخی نرخ دلار در دولت پزشکیان؛ ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان

سخنگوی دولت پزشکیان افزایش قیمت بنزین در آینده‌ای نزدیک را تلویحا تایید کرد

دو معامله‌گر در بازار فردوسی تهران در حال خرید و فروش دلار‌ــ AFP

قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران تا ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۲ آبان به ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید تا با وجود وعده‌های دولت مسعود پزشکیان برای بهبود وضعیت معیشت مردم و کنترل تورم، رکورد جدیدی از سقوط ارزش پول ملی ایران رقم بخورد.

این در حالی است که بنا بر گزارش‌های رسیده به ایندیپندنت فارسی از بازار ارز خیابان فردوسی تهران، صرافی‌ها و فروشندگان ارز تا ظهر چهارشنبه به دلیل اطمینان از افزایش بیشتر قیمت دلار در ساعات و روزهای آینده، با نرخ ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان هم حاضر نبودند دلار بفروشند و به همین دلیل خریدوفروش‌هایی در حدود قیمت ۶۸ هزار تومان رقم خورد.

در روزی که سخنگوی دولت مسعود پزشکیان نیز مانند رئیس‌جمهوری ایران، افزایش قیمت بنزین در آینده‌ نزدیک را تلویحا تایید کرد و گفت قبل از اجرای آن با مردم سخن خواهیم گفت، قیمت هر یورو در بازار ارز تهران به ۷۲ هزار و ۸۵۰ تومان، پوند انگلستان به ۸۷ هزار تومان، لیر ترکیه به دو هزار تومان، درهم امارات به ۱۸ هزار و ۴۶۰ تومان، دلار کانادا به ۴۸ هزار و ۹۵۰ تومان و یوآن چین به ۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و ارزش تمامی این ارزها در برابر ریال ایران به رکوردهای جدیدی دست یافت.

در روز چهارشنبه سکه امامی هم در بازار ایران با بیش از یک میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به روز سه‌شنبه، ۵۵ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان معامله شد. در همین راستا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به چهار میلیون و ۵۴۶ هزار تومان، سکه بهار آزادی به ۴۹ میلیون و ۳۰ هزار تومان، نیم‌سکه به ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ربع سکه به ۱۹ میلیون تومان رسید و به نظر می‌رسد موج جدیدی از تورم و گرانی‌ در قیمت کالاهای اساسی در ایران در پیش باشد.

در حالی که گزارش‌های منابع امنیتی و خبری در اسرائیل و ایالات متحده حاکی از حمله احتمالی ارتش اسرائیل در روزهای آتی، به منافع جمهوری اسلامی و مقام‌های آن در خاک ایران است، همین مسئله در کنار لغو اکثر پروازهای بین‌المللی به ایران موجب شده است بازار بسیار متلاطم و با تورمی کم‌سابقه مواجه باشد.

با این حال خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه در گزارشی خبر داد که دولت تلاش دارد تا با «عرضه سنگین ارز» در بازار، قیمت‌ها را کنترل و به حالت نزولی درآورد. اقدامی که قبل از این دولت‌های پیشین جمهوری اسلامی هم در زمان افزایش قیمت ارز انجام دادند اما به دلیل مشکلات زیرساختی اقتصادی و فرار سرمایه شدید، میزان تاثیرگذاری آن بسیار کم و کوتاه‌مدت بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان و تحلیلگران در بازار ایران بر این باورند که تشدید شعله‌های جنگ میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران عامل اصلی افزایش قیمت دلار در بازار است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. از طرفی وضعیت قیمت دلار در بودجه سال ۱۴۰۴ و تاکید مسعود پزشکیان بر تک‌نرخی کردن ارز و افزایش بهای ارز نیمایی هم یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر اعلام شده است.

با وجود این، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت پزشکیان، امروز دوم آبان مدعی شد که دولت در کنترل بازار سکه و طلا مشکل جدی ندارد و افزود: «قسمتی از افزایش قیمت سکه و طلا و دلار ناشی از نوسان‌های جهانی است و یک حباب در حوزه سکه را شاهدیم. دولت دارد تلاش می‌کند با سیاست‌هایی که بانک مرکزی معمولا اتخاذ می‌کند، این موضوع را مدیریت کند. مردم بدانند که دولت همه تلاشش را می‌کند و با وجود اینکه منطقه در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، دولت مشکل جدی ندارد.»

بیشتر از اقتصاد